OpenOffice V3
OpenOffice V3: een prima alternatief PDF Afdrukken E-mailadres

OpenOffice (officieel: OpenOffice.org) is de naam van het project én het product dat daarbinnen deze context wordt ontwikkeld: een voor iedereen vrij, internationaal toonaangevend kantoorpakket met modules voor tekstverwerking, spreadsheet, vector gebaseerd tekenen, HTML-bewerking en presentatie.

OpenOffice Write met menu BestandQua functieomvang en bediening is het vergelijkbaar met de bekende (niet gratis) kantoorpakketten. Het is uitstekend bruikbaar voor thuisgebruik en bedrijven. Sommige computerwinkels bieden OpenOffice aan als optie bij het kopen van een computer.

OpenOffice wordt tegenwoordig algemeen gezien als belangrijkste alternatief voor marktleider Microsoft Office. OpenOffice hanteert het standaarddocumentformaat OpenDocument, waardoor met name overheidsorganisaties in Nederland (die steeds meer verplicht worden om een open bestandsformaat te gebruiken) overstappen.

Modules

Het pakket bestaat uit de volgende programma's:

  • Writer voor tekstdocumenten en HTML-documenten (vergelijkbaar met Microsoft Word)

  • Calc voor werkbladen (spreadsheets) (vergelijkbaar met Microsoft Excel)

  • Base voor databases (sinds OOo 2.0) (vergelijkbaar met Microsoft Access)

  • Draw voor tekeningen (vectorgrafiek)

  • Impress voor presentaties (vergelijkbaar met Microsoft PowerPoint)

  • Math voor formules

Deze programma's kunnen bestanden in verschillende formaten openen en opslaan. Standaard worden documenten opgeslagen als ODF-bestand (OpenDocument Format). Andere bestandsformaten worden ook ondersteund, zoals de meeste bestanden uit de Microsoft Office-bundel. Ook bestaat er de mogelijkheid om PDF te maken.

Migratie

Migratie van MS Office naar OpenOffice V3 is simpel en vereist niet veel meer dan de installatie van OpenOffice op uw computer. Daar zult u in principe niet veel support bij nodig hebben. OpenOffice V3 werkt ook samen met uw bedrijfssoftware, de koppelingen met Word en Excel die deze software gebruikt worden zonder problemen aangepast naar OpenOffice.

Wel is het verstandig de koppelingen allemaal even na te lopen en te fine tunen. Ook zullen uw sjablonen, huisstijldocumenten en eventuele macro's nagelopen moeten worden en aangepast aan de wijze waarop e.e.a. in OpenOffice werkt. Over het algemeen vallen de aanpassingen erg mee, maar dit zijn activiteiten die wel uitgevoerd moeten zijn voordat u weer vol aan de slag kunt en er voor zorgen dat u na de overgang uw offertes en facturen weer snel kunt  creëren. Voor deze activiteiten kunt u natuurlijk altijd contact met ons opnemen!

 
 

Enquete

Ik stap met mijn bedrijf graag over op Open Source Software